De deuren zijn bij iedere restauratie een puntje van aandacht. Vooral de onderzijde krijgt last van corrosie, wat deels is te voorkomen door regelmatig te controleren of de ontwateringsgaatjes niet dicht zitten. Het opdraairaam en het tochtruitje zitten redelijk goed afgesloten met rubbers, maar je kunt niet tegengaan dat er toch nog water naar binnen sijpelt. En dan heb je ook nog te maken met condens, wat zich in de deur bevindt.
Als alleen de onderzijde moet worden vervangen, zijn hier reparatiedelen voor verkrijgbaar (zie tabblad vervangingsonderdelen en aanverwanten), maar je moet wel een ervaren restaurateur zijn om ervoor te zorgen dat het complete deurpaneel niet gaat golven door de ingebrachte warmte en je dan daardoor onnodig veel plamuur moet gaan gebruiken.
De mooiste oplossing zijn deze deurpanelen, maar wel met een paar kanttekeningen wat betreft de toepassing. Het zijn namelijk panelen bedoeld voor Braziliaanse VW Kevers, die op tal van punten afwijken van de Duitse of Mexicaanse modellen. Hieronder worden de verschillen vermeld en hoe je dit kunt aanpassen. Met deze aanpassingen zijn ze goed bruikbaar om je deur optimaal te restaureren.
VW Kever vanaf augustus 1964 t/m juli 1967:De uitsparing voor het deurhandvat en het schelpje daaronder heeft veel gelijkenissen met die van de Duitse VW Kevers gebouwd tussen augustus 1964 en juli 1967 en kan daar dan ook goed voor worden gebruikt. Het enige wat hier afwijkt is het spiegelgat in de linker deur en de uitsparing voor het deurhandvat heeft een verhoogde rand. Als je de plaat in zijn geheel gebruikt kun je het spiegelgat eenvoudig dichtlassen en de verhoogde rand kun je vlak slaan en het gat bijwerken voor de juiste passing van het deurhandvat. Dit laatste is niet noodzakelijk, je kunt ook de opgehoogde rand zo laten, maar voor de originaliteit is het vlak slaan wel aan te raden.
De buitenplaat loopt tot ongeveer 10 cm boven de sponning van het opdraairaam door en is hierdoor niet geschikt voor de cabrioletuitvoering (of je moet het paneel bovenaan inkorten).
VW Kever vanaf augustus 1967 en later:Vanaf de sierlijst is de Braziliaanse deur hoger, wat dus niet overeenkomt met de deuren geproduceerd in Duitsland of Mexico, dit deel zal je eraf moeten slijpen. Het schelpje onder het handvat is qua afmeting gelijk aan die van de Duitse deuren vanaf augustus 1970 en later, maar dit heeft verder geen invloed op de pasvorm van het handvat voor de bouwjaren augustus 1967 t/m juli 1970. Als de bovenzijde van je bestaande deur nog kan worden gebruikt is dit een perfect restauratiepaneel, mede doordat de bovenzijde toch niet bruikbaar is, kunnen we bij deze panelen vermelden dat ze voor zowel de sedan als cabriolet versie bruikbaar zijn.
De deuren zijn bij iedere restauratie een puntje van aandacht. Vooral de onderzijde krijgt last van corrosie, wat deels is te voorkomen door regelmatig te controleren of de ontwateringsgaatjes niet dicht zitten. Het opdraairaam en het tochtruitje zitten redelijk goed afgesloten met rubbers, maar je kunt niet tegengaan dat er toch nog water naar binnen sijpelt. En dan heb je ook nog te maken met condens, wat zich in de deur bevindt.
Als alleen de onderzijde moet worden vervangen, zijn hier reparatiedelen voor verkrijgbaar (zie tabblad vervangingsonderdelen en aanverwanten), maar je moet wel een ervaren restaurateur zijn om ervoor te zorgen dat het complete deurpaneel niet gaat golven door de ingebrachte warmte en je dan daardoor onnodig veel plamuur moet gaan gebruiken.
De mooiste oplossing zijn deze deurpanelen, maar wel met een paar kanttekeningen wat betreft de toepassing. Het zijn namelijk panelen bedoeld voor Braziliaanse VW Kevers, die op tal van punten afwijken van de Duitse of Mexicaanse modellen. Hieronder worden de verschillen vermeld en hoe je dit kunt aanpassen. Met deze aanpassingen zijn ze goed bruikbaar om je deur optimaal te restaureren.
VW Kever vanaf augustus 1964 t/m juli 1967:De uitsparing voor het deurhandvat en het schelpje daaronder heeft veel gelijkenissen met die van de Duitse VW Kevers gebouwd tussen augustus 1964 en juli 1967 en kan daar dan ook goed voor worden gebruikt. Het enige wat hier afwijkt is het spiegelgat in de linker deur en de uitsparing voor het deurhandvat heeft een verhoogde rand. Als je de plaat in zijn geheel gebruikt kun je het spiegelgat eenvoudig dichtlassen en de verhoogde rand kun je vlak slaan en het gat bijwerken voor de juiste passing van het deurhandvat. Dit laatste is niet noodzakelijk, je kunt ook de opgehoogde rand zo laten, maar voor de originaliteit is het vlak slaan wel aan te raden.
De buitenplaat loopt tot ongeveer 10 cm boven de sponning van het opdraairaam door en is hierdoor niet geschikt voor de cabrioletuitvoering (of je moet het paneel bovenaan inkorten).
VW Kever vanaf augustus 1967 en later:Vanaf de sierlijst is de Braziliaanse deur hoger, wat dus niet overeenkomt met de deuren geproduceerd in Duitsland of Mexico, dit deel zal je eraf moeten slijpen. Het schelpje onder het handvat is qua afmeting gelijk aan die van de Duitse deuren vanaf augustus 1970 en later, maar dit heeft verder geen invloed op de pasvorm van het handvat voor de bouwjaren augustus 1967 t/m juli 1970. Als de bovenzijde van je bestaande deur nog kan worden gebruikt is dit een perfect restauratiepaneel, mede doordat de bovenzijde toch niet bruikbaar is, kunnen we bij deze panelen vermelden dat ze voor zowel de sedan als cabriolet versie bruikbaar zijn.