Het vliegwiel van de Type-4 en Waterboxer motor is voorzien van een viltring die ervoor moet zorgen dat het vet van het naaldlager in de krukas op zijn plaats blijft en stof van de koppelingsplaat tegenhoudt.
In het vliegwiel is een viltringhouder aanwezig die ervoor moet zorgen dat viltring op zijn plaats blijft, je kunt de combinatie van viltring met houder zien als een soort van keerring.
Als de prise as bij het in- of uitbouwen van de motor de viltringhouder heeft geraakt is de kans groot dat de rand wordt beschadigd, vandaar dat er veel vliegwielen zijn met een viltringhouder die vervangen moet worden. Daarnaast zijn nieuwe vliegwielen af fabriek niet voorzien van een viltringhouder, bestel deze er dan ook extra bij.
Volkswagen heeft deze viltringhouder nooit afzonderlijk geleverd, eenmaal beschadigd was je aangewezen op een nieuw vliegwiel. Met deze precisie viltringhouder ben je niet meer aangewezen op een nieuw vliegwiel. Tik de oude houder uit het vliegwiel en druk voorzichtig de nieuwe houder erin tot deze een fractie dieper licht dan de binnenzijde van het vliegwiel. Monteer een nieuwe viltring en je bent ervan verzekerd dat stof en vet geen kans meer krijgen.
Opmerking: de viltringhouder wordt geleverd met een filmpje olie om corrosie tijdens opslag tegen te gaan. Ontvet de houder grondig zoals ook de raakvlakken in het vliegwiel en druk hem er dan pas in.
English description: | Felt seal retainer for crankshaft pilot bearing, Germany |
---|---|
Geschikt voor: |
Type-4 motoren |
Aanmelden