Dankzij dit ombouw reservoir kun je toch een
hoofdremcilinder voor een gescheiden remsysteem monteren met een
remvloeistofreservoir dat direct in de bestaande rubber tules wordt gestoken.
Naast dit reservoir heb je alleen nog een hoofdremcilinder
nodig. Je vervangt de bestaande plastic tullen door dit ombouwreservoir en je
hebt je doel bereikt: een gescheiden remsysteem met een vast
remvloeistofreservoir.
Let op: Het
remvloeistofreservoir is alleen geschikt voor nieuwe hoofdremcilinders, oude
originele hoofdremcilinders hebben montage gaten van 15 mm in plaats van de
benodigde 19 mm.
De allereerste Volkswagen Kevers waren voorzien van een
hoofdremcilinder met een direct daarop gemonteerd remvloeistofreservoir. Later
is het reservoir verhuisd naar de kofferruimte, waardoor het bijvullen en
controleren een stuk gemakkelijker was. Bij veel Buggy’s en andere afgeleiden
van de VW Kever is dit een waardeloos systeem, de kans dat de toevoerleidingen
losspringen is groot en een goede locatie vinden voor het reservoir is ook niet
altijd eenvoudig. Veel Buggy’s zijn dan ook voorzien van een hoofdremcilinder
met een opgeschroefd reservoir, maar dat heeft wel zijn beperkingen, er is
namelijk geen hoofdremcilinder verkrijgbaar met een vast reservoir voor een
gescheiden remsysteem. Wat we willen is een hoofdremcilinder met vast reservoir
voor een gescheiden remsysteem en dat is te verwezenlijken met deze ombouw
tules.
Je gebruikt de hoofdremcilinder van een gescheiden remsysteem,
vervangt de tules door deze ombouw tules en je gebruikt het reservoir van een
Volkswagen Bus met gescheiden remsysteem (Bus bouwjaren augustus 1966 t/m juli
1967 ).
Naast deze ombouw tules heb je een hoofdremcilinder en een
reservoir nodig, die zijn te vinden op het tabblad 'Opties'.
Let
op: De tules zijn alleen geschikt voor nieuwe hoofdremcilinders oude
originele hoofdremcilinders hebben een montage gat van 15 mm in plaats van de
benodigde 19 mm.
Met de ontluchtingsnippels in de wielremcilinders en remklauwen wordt het remsysteem ontlucht. Voordat je begint, is het raadzaam de nippel goed in te spuiten met multi-spray en een tijdje te laten inwerken, neem daarna een goed passende ringsleutel en draai de nippel voorzichtig los. Een steeksleutel draait er snel overeen, dat wordt dan ook afgeraden, de kans dat je hiermee de aangrijphoeken van de nippel beschadigt is erg groot. Gebruik vet op de schroefdraad van de nippel om valse luchttoevoer tegen te gaan tijdens het ontluchten, zodat je goed kunt zien of alle lucht uit het remsysteem is ontsnapt, draai de nippel daarna niet te vast aan.