Diameter: 15.5 mm / Lengte: 62.3 mm
De juiste oliedruk is essentieel voor iedere motor. De olie
zorgt niet alleen voor smering, maar helpt ook bij het regelen van de
motortemperatuur. De oliepomp bouwt druk op, maar die moet binnen veilige
grenzen blijven. Daarvoor zorgt de oliedrukveer of veren.
De oliedrukveren werken dus als drukregelventielen en
slijten na verloop van tijd. Controleer ze goed en vergelijk ze met de
originele VW-specificaties:
Onderzijde carter: 11.1 kg bij 23,4 mm
Zijkant carter: 3.0 kg bij 21 mm
Vallen deze ze buiten deze waarden, wat bij het merendeel
van de motoren het geval zal zijn, dan is vervanging noodzakelijk.
De oliedrukplunjer regelt samen met een veer de druk in je
Volkswagen motor. Bij koude motor houdt hij de druk hoog voor snelle smering;
bij warme motor opent hij een bypass om overdruk te voorkomen. Zo blijft de
motor goed gesmeerd en beschermd.
Originele plunjers slijten na verloop van tijd, kunnen
vastlopen en verliezen hiermee hun werking. Deze nieuwe plunjer is gemaakt van
slijtvast roestvast staal (RVS),waardoor hij aanzienlijk beter bestand is tegen
slijtage, vuil, corrosie en vervorming. Dit garandeert een constante werking en
verlengt de levensduur van je motor.
Om de plunjer zonder te beschadigen uit het motorcarter te
trekken, is hiervoor een speciaal stuk gereedschap leverbaar.
⚠️ Let op: Dit is een plunjer in
standaardmaat (dus geen overmaat). Meet je oude plunjer goed na om zeker te
weten dat het carter niet eerder is aangepast of opgeboord, waarbij mogelijk
een overmaatse plunjer is geplaatst.
Schroefdraadmaat: M22 x 1.5Sleutelmaat: 10 mmMateriaal: AluminumGewicht: 19 gram
De oliedrukplunjer, die door een veer op spanning wordt
gehouden, bevindt zich achter een vrij grote sluitschroef aan de onderzijde van
het carter. Bij de Type 1- en Type 3-motoren tot en met juli 1969 is slechts
één plunjer aanwezig, schuin onder de oliepomp. Vanaf dat moment werd dit
gewijzigd naar twee plunjers, waarbij de tweede aan de vliegwielzijde is
geplaatst.
Bij de CT/CZ, Type-4 en Waterboxer motoren is opnieuw
slechts één plunjer aanwezig, eveneens schuin onder de oliepomp. Deze
uitvoering is bovendien aanzienlijk lichter: 19 gram in plaats van 54 gram bij
het originele exemplaar, en vervaardigd uit aluminium in plaats van staal ofwel
een kwalitatief zeer hoogwaardige verbetering.
Volkswagen koos destijds voor een sluitschroef met een brede
sleufkop, waarvoor een zeer grote schroevendraaier nodig is. Goed gereedschap
is hierbij essentieel, vooral bij het demonteren van deze schroef. Helaas
proberen velen dit met een te kleine schroevendraaier, met als gevolg dat de
sleuf beschadigd raakt.
Beide uitvoeringen zijn voorzien van een inbus-aansluiting.
Gedoe met het zoeken naar een passende schroevendraaier behoort daarmee tot het
verleden. Met een 10 mm inbussleutel, die vrijwel iedereen in zijn
gereedschapskist heeft, draai je de schroef moeiteloos in en uit het carter.
⚠️ Vergeet niet de pakkingsring
mee te bestellen, deze wordt niet standaard meegeleverd en is te vinden bij de
aanverwante artikelen