De bedrading van de koplamp loopt bij onze klassieke Volkswagen (met uitzondering van de Bus) door de wielkast naar de carrosserie. Om de bedrading te beschermen en vocht geen kans te geven wordt deze door een tule geleid. Bij de Kevers t/m /1959 waren dit metalen buisjes wat daarna is gewijzigd naar rubber tulen. Bij de latere 1303 Kevers en Karmann Ghia's zijn dit losse draaddoorvoeren waarbij de bedrading door een beschermhuls loopt. Per paar
De bedrading van de koplamp loopt bij onze klassieke Volkswagens (met uitzondering van de VW Bus) door de wielkast naar de carrosserie.
Om de bedrading te beschermen en vocht geen kans te geven, wordt deze door een draaddoorvoer geleid.
Bij de Kevers t/m juli 1959 zijn dit metalen buisjes, daarna zijn ze gewijzigd naar rubber tules (die ook bij de Kübel gebruikt zijn).
Bij de latere 1303 Kevers en Karmann Ghia’s zijn dit losse draaddoorvoeren, waarbij de bedrading door een beschermhuls loopt.
Rubber, Inbouwplaats Aan koplamp
Doorvoer tule voor bedrading koplamp door wielkast
Een professionele garagist dat je rubberdelen niet mag monteren met behulp van vet, multi-spray, zeepsop of andere middelen, hiervoor hoor je glycerine te gebruiken.
Gebruik je toch iets anders dan is de kans groot dat je het rubber aantast en de veroudering erg versneld. Je ziet dit vaak bij raamrubbers, ruitenwisserarmrubbers e.d. door het ontstaan van droogte scheuren. Vaak begint het met het continue optreden van verticale zwarte strepen op de auto, ook weer na een goede was- en of poetsbeurt.Veel leverancier sluiten garanties uit als er niet gebruik is gemaakt van glycerine. Dit laatste is natuurlijk moelijk aan te tonen en daarom volgen wij gewoon de wettelijke Europese garantie van 2 jaar, ook op de rubberdelen.