De elektrische installatie van onze klassieker moet ten allen tijde in optimale conditie blijven. Defecte elektrische onderdelen en beschadigde bekabeling dient dan ook onmiddellijk en op een correcte wijze hersteld of vervangen te worden. Eén van de belangrijke onderdelen in dit geheel is de voedingskabel van de accu naar de startmotor en dit hoofdzakelijk omwille van het feit dat de startmotor bij het inschakelen een zeer groot vermogen vraagt. Een voedingskabel met beschadigde of verduurde bekleding en defecte aansluitingen kan in dit geval dan ook voor problemen zorgen.
Er was een tijd dat Bosch het enige echte merk was voor de elektriciteit van je motor. Helaas door meer en meer buitenlandse (goedkopere) productie ging de Bosch kwaliteit flink achteruit. Maar we hebben wel het BERU alternatief voor U, kwalitatief hoogstaand, nog steeds gefabriceerd in Duitsland
Eigenschappen
Aantal in/uitgangen
1
Aantal polen
2 -polig
Ontstekingspoel
Aansluituitvoering conform DIN
Uitvoering
voor voertuigen met stroomverdeler
Spanning (Volt)
12 V
Eigenschappen
Aantal in/uitgangen
1
Aantal polen
2 -polig
Ontstekingspoel
Aansluituitvoering conform DIN
Uitvoering
voor voertuigen met stroomverdeler
Spanning (Volt)
12 V
Met deze achteraf in te bouwen startrelais zorg je ervoor dat jouw klassieker of ypungtimer net zo kan starten als moderen wagens, Niet meer via de contactschakelaar en de lange draad naar de startmotor maar bypass via dit startrelais.
Dit zorgt ervoor dat de auto beter en sneller aanslaat en verlengd de levensduur van je contact schakelaar enorm. De bestaande draad geeft dan enkel nog een stuurstroom af.
Montage is eenvoudig en snel, dit relais komt met een handleiding.
CONTROLEER ALTIJD DE MASSATRIP VANAF JE CHASSIS NAAR JE VERSNELLINGSBAK. DIT HEEFT EEN DIRECTE INVLOED OP EEN JUISTE WERKING VAN JE ELEKTRISCHE SYSTEEM.
Dit starterbusje is absoluut noodzakelijk wanneer u het elektrisch circuit van 6V naar 12V wil ombouwen.
Het busje laat toe om een 12V starter in combinatie met bijhorend vliegwiel te gebruiken in een versnellingsbak van voor 1966, omdat namelijk de binnendiameter van de starter van 12V kleiner is dan de binnendiameter van de starter van 6V.
Veel startmotor problemen zijn te wijten aan een versleten solenoïde. De solenoïde bevindt zich op de startmotor en zorgt ervoor dat de tandwielen in elkaar vallen en de elektrische spanning wordt doorgegeven aan de startmotor.
Als de startmotor niet klikt bij het omdraaien van de contactsleutel, dan is de solenoïde versleten. Voordat je een andere startmotor aanschaft, loont het de moeite om de solenoïde eerst te controleren.
Nu zijn er nog maar weinig Volkswagens die zijn uitgerust met de startmotor die af fabriek werd gemonteerd. De opgegeven bouwjaren zijn zoals Volkswagen dit af fabriek heeft geleverd, het kan dus goed zo zijn dat deze solenoïde ook op jouw startmotor past ondanks dat het opgegeven bouwjaar niet overeenkomt. Het is daarom raadzaam om de oude solenoid te vergelijken met de afbeeldingen voordat je bestelt.
Let op: Dit is een 12 volt Solenoid en werkt dus niet op 6 volt