geschikt voor kleppen met een bovenzijde van 8 mm. De kleppen met een klepsteel van 9 mm klepstelen hebben ook een 8 mm bovenzijde en dus ook geschikt voor deze klepsteelhoedjes
silicone heeft ook een nadeel, zorg ervoor dat de scherpe uiteinden van de stootstangpijpjes het siliconen materiaal niet beschadigen, eenmaal beschadigd scheurt het snel in en heb je het tegenovergestelde bereikt.
Toepassing:
Type 1 motoren behalve 25 en 30 pkType 3 motorenCT/CZ motoren voor de cilinderkop zijdeWater boxer motor voor de cilinderkop zijde
Volkswagen kwam er al snel achter dat het vervangen van een
stoterstangpijpje een arbeidsintensieve aangelegenheid is. Om dit proces te
versnellen zijn veerverstelbare stoterstangpijpjes ontwikkeld, waarmee het
mogelijk is om de stoterstangpijpjes te vervangen zonder dat de motor moet
worden uitgebouwd. Verwijder het klepdeksel en tuimelaaras, neem de
stoterstangen uit de pijpjes en trek via de onderzijde de pijpjes van tussen
het carter en de cilinderkop. Monteer nu de veerverstelbare stoterstangpijpjes
door deze er in te schuiven en tussen het carter en de cilinderkop los te
laten. Je hebt nu weer een lekvrije verbinding zonder de motor uit de auto te
halen.
De hier vermelde veerverstelbare stoterstangpijpjes zijn een
doorontwikkeld Volkswagen model. Zo zijn de pijpjes voor de type 1 en type 3
motoren standaard voorzien van een langer gedeelte aan de carterzijde (windage)
dat ervoor zorgt dat bij snel genomen bochten de olie in het carter blijft en
niet door de stoterstangpijpjes wordt opgeschept. Het model voor de CT/CZ en
WBX motoren hebben deze extra voorziening niet, maar zijn wel verbeterd ten
opzichte van het origineel. Als enige in zijn soort wordt de afdichting tussen
de twee delen verzorgd door drie opvolgende afsluitringen, de meeste pijpjes
hebben er maar twee en origineel VW zelfs maar één. Een bijkomend voordeel van
deze pijpjes is dat ze tevens voor type 1 en type 3 motoren met een hoge
kleplift kunnen worden gebruikt. De cilinderkopzijde heeft een grotere diameter
dan de carterzijde, voldoende om de stoterstangen meer ruimte te geven. Beide
soorten worden per 8 stuks, inclusief pakkingen, geleverd. Ze zijn vervaardigd
van aluminium, wat niet alleen het onderaanzicht verbetert maar ook direct het
roestprobleem aanpakt. Of het nu gaat om het vervangen van stoterstangpijpjes
bij een ingebouwde motor om tijd te besparen, een oplossing voor getunede
motoren of een verbetering ten opzichte van het origineel; met deze veer
verstelbare stoterstangpijpjes maak je een zeer goede keuze.
Volkswagen kwam er al snel achter dat het vervangen van een
stoterstangpijpje een arbeidsintensieve aangelegenheid is. Om dit proces te
versnellen zijn veerverstelbare stoterstangpijpjes ontwikkeld, waarmee het
mogelijk is om de stoterstangpijpjes te vervangen zonder dat de motor moet
worden uitgebouwd. Verwijder het klepdeksel en tuimelaaras, neem de
stoterstangen uit de pijpjes en trek via de onderzijde de pijpjes van tussen
het carter en de cilinderkop. Monteer nu de veerverstelbare stoterstangpijpjes
door deze er in te schuiven en tussen het carter en de cilinderkop los te
laten. Je hebt nu weer een lekvrije verbinding zonder de motor uit de auto te
halen.
De hier vermelde veerverstelbare stoterstangpijpjes zijn een
doorontwikkeld Volkswagen model. Zo zijn de pijpjes voor de type 1 en type 3
motoren standaard voorzien van een langer gedeelte aan de carterzijde (windage)
dat ervoor zorgt dat bij snel genomen bochten de olie in het carter blijft en
niet door de stoterstangpijpjes wordt opgeschept. Het model voor de CT/CZ en
WBX motoren hebben deze extra voorziening niet, maar zijn wel verbeterd ten
opzichte van het origineel. Als enige in zijn soort wordt de afdichting tussen
de twee delen verzorgd door drie opvolgende afsluitringen, de meeste pijpjes
hebben er maar twee en origineel VW zelfs maar één. Een bijkomend voordeel van
deze pijpjes is dat ze tevens voor type 1 en type 3 motoren met een hoge
kleplift kunnen worden gebruikt. De cilinderkopzijde heeft een grotere diameter
dan de carterzijde, voldoende om de stoterstangen meer ruimte te geven. Beide
soorten worden per 8 stuks, inclusief pakkingen, geleverd. Ze zijn vervaardigd
van aluminium, wat niet alleen het onderaanzicht verbetert maar ook direct het
roestprobleem aanpakt. Of het nu gaat om het vervangen van stoterstangpijpjes
bij een ingebouwde motor om tijd te besparen, een oplossing voor getunede
motoren of een verbetering ten opzichte van het origineel; met deze veer
verstelbare stoterstangpijpjes maak je een zeer goede keuze.
De Porsche 356 was standaard voorzien van een gelijksoortige
tuimelaaras als deze hoge lift tuimelaarassen. Zo zie je maar weer dat een
onderdelen waarvan je denkt dat het gloednieuw is, gewoon is afgekeken van een
goed werkend bestaand onderdeel.
Deze tuimelaars hebben een andere verhouding dan de
originele 1.1 op 1 verhouding, namelijk 1,25 op 1 of 1,40 op 1. In
tegenstelling tot de originele tuimelaars zijn ze standaard uitgerust met
komvormige regelboutjes, die ten allen tijde perfect op de klepstoters rusten.
De tuimelaars zijn vervaardigd van gesmeed chroommolybdeen
en worden gelagerd met bronzen bussen. Dat is een enorme verbetering ten
opzichte de naald gelagerde exemplaren die vroeger werden gebruikt, de wrijving
is nu tot een minimum beperkt.
Tevens is de tuimelaaras voorzien van oliekanalen, zodat
alle bewegende delen continu worden gesmeerd. Gebruik tuimelaar afstel plaatjes
(niet bijgeleverd) voor de grove afstelling, waarna je de tuimelaars fijn
afstelt met de afstelboutjes. Dit is noodzakelijk om het oliekanaal in de
afstelboutjes niet af te sluiten.
Om de zijdelingse (axiale) speling van de tuimelaar op de as
af te stellen en om ervoor te zorgen dat de tuimelaars op de juiste plaats
boven de klepstelen uit komen, worden er een aantal afstelringen meegeleverd.
Het komt met regelmaat voor dat het aantal of de dikte niet volstaat voor een
perfecte afstelling. Het is raadzaam om van iedere soort een setje mee te
bestellen, zodat je altijd genoeg afstelringen hebt.
Het afstellen van de klepspeling gebeurt aan de zijde van de
klepstoters, terwijl de speling net als bij het origineel tussen de klep en de
tuimelaar wordt gemeten. De bijgeleverde tuimelaar bevestiging tapeinden zijn
ook vervaardigd van chroommolybdeen en lopen breder uit voor een sterkere
verbinding. Deze tuimelaar sets zijn bestand tegen een hoge klepveer druk, hoge
toerentallen en zijn de sterkste op de markt.
Tuimelaar set 1.40 op 1 chroommolybdeen (per paar). Type 1 motoren 8/1965 en later. Type 3 motoren. CT/CZ motoren. Water boxer motorenGebruik ook deze geharde klepsteelhoedjes