geschikt voor kleppen met een bovenzijde van 8 mm. De kleppen met een klepsteel van 9 mm klepstelen hebben ook een 8 mm bovenzijde en dus ook geschikt voor deze klepsteelhoedjes
silicone heeft ook een nadeel, zorg ervoor dat de scherpe uiteinden van de stootstangpijpjes het siliconen materiaal niet beschadigen, eenmaal beschadigd scheurt het snel in en heb je het tegenovergestelde bereikt.
Toepassing:
Type 1 motoren behalve 25 en 30 pkType 3 motorenCT/CZ motoren voor de cilinderkop zijdeWater boxer motor voor de cilinderkop zijde
Volkswagen kwam er al snel achter dat het vervangen van een
stoterstangpijpje een arbeidsintensieve aangelegenheid is. Om dit proces te
versnellen zijn veerverstelbare stoterstangpijpjes ontwikkeld, waarmee het
mogelijk is om de stoterstangpijpjes te vervangen zonder dat de motor moet
worden uitgebouwd. Verwijder het klepdeksel en tuimelaaras, neem de
stoterstangen uit de pijpjes en trek via de onderzijde de pijpjes van tussen
het carter en de cilinderkop. Monteer nu de veerverstelbare stoterstangpijpjes
door deze er in te schuiven en tussen het carter en de cilinderkop los te
laten. Je hebt nu weer een lekvrije verbinding zonder de motor uit de auto te
halen.
De hier vermelde veerverstelbare stoterstangpijpjes zijn een
doorontwikkeld Volkswagen model. Zo zijn de pijpjes voor de type 1 en type 3
motoren standaard voorzien van een langer gedeelte aan de carterzijde (windage)
dat ervoor zorgt dat bij snel genomen bochten de olie in het carter blijft en
niet door de stoterstangpijpjes wordt opgeschept. Het model voor de CT/CZ en
WBX motoren hebben deze extra voorziening niet, maar zijn wel verbeterd ten
opzichte van het origineel. Als enige in zijn soort wordt de afdichting tussen
de twee delen verzorgd door drie opvolgende afsluitringen, de meeste pijpjes
hebben er maar twee en origineel VW zelfs maar één. Een bijkomend voordeel van
deze pijpjes is dat ze tevens voor type 1 en type 3 motoren met een hoge
kleplift kunnen worden gebruikt. De cilinderkopzijde heeft een grotere diameter
dan de carterzijde, voldoende om de stoterstangen meer ruimte te geven. Beide
soorten worden per 8 stuks, inclusief pakkingen, geleverd. Ze zijn vervaardigd
van aluminium, wat niet alleen het onderaanzicht verbetert maar ook direct het
roestprobleem aanpakt. Of het nu gaat om het vervangen van stoterstangpijpjes
bij een ingebouwde motor om tijd te besparen, een oplossing voor getunede
motoren of een verbetering ten opzichte van het origineel; met deze veer
verstelbare stoterstangpijpjes maak je een zeer goede keuze.
Tuimelaar set 1.40 op 1 chroommolybdeen (per paar). Type 1 motoren 8/1965 en later. Type 3 motoren. CT/CZ motoren. Water boxer motorenGebruik ook deze geharde klepsteelhoedjes