Let op : Een Pierburg 2E3 heeft in het onderste deel van de carburateur een voorziening voor het verwarmingselement. Bij deze vervangingscarburateur is daar alleen een leeg gat aanwezig. Dit gat kan geboord en getapt worden om het verwarmingselement te monteren, wat in landen met een koud klimaat (Noord Europa) is aan te raden.Als je carburateur toe is aan een revisie, kun je overwegen om alle pakkingen en membranen te vervangen, maar je moet dan wel zeker weten dat hiermee het probleem is opgelost. Als er speling is ontstaan op de lucht- en/of gaskleppen zal je het heel anders moeten aanpakken. We bedoelen hiermee dat je de bron van het probleem moet aanpakken, ofwel alle assen voorzien van nieuwe bussen.Aangezien er niet veel VW liefhebbers zijn die deze klus zelf kunnen klaren en het een kostbare zaak wordt als je dit door een gespecialiseerd bedrijf laat uitvoeren, is de keuze voor het aanschaffen van een nieuwe carburateur al snel gemaakt.De hier vermelde 2E3 carburateur vervangt de Pierburg 2E3.
- de dampafscheider kan worden verwijderd- vervang het gashevelsysteem indien nodig
Type-3 1600cc motoren en vervangt de Solex: 32 PDSIT-2
Type-4 motoren en vervangt de Solex: 34 PDSIT-2 32-34
PDSIT-2
hoofdsproeier: 130
luchtsproeier: 130
stationairsproeier: 50
venturi: 22
De 1600 cc Type 3-motor is standaard uitgerust met een Solex
32-PDSIT carburateur. De Type 4-motor maakte gebruik van een vergelijkbaar
model, de 34-PDSIT, die later werd aangepast en hernoemd naar 32-34 PDSIT.
Die hier vermelde vervangende carburateur is zo gemaakt dat
ze op beide auto’s past, men gebruikt nu de benaming 32/34 PDSI. Deze
carburateurs zijn niet uitwisselbaar tussen links en rechts, vandaar dat er een
linkse en rechtse variant bestaat, die herkenbaar zijn aan het getal na de type
benaming (2 staat voor links en 3 staat voor rechts).
Opmerking voor het vervangen van de originele Solex bij
Type 4 motoren
Bij vervanging van de originele Solex carburateur op een
Type 4-motor blijft alleen de vacuümslang naar de stroomverdeler behouden. Alle
overige vacuümslangen komen te vervallen en kunnen eenvoudig worden afgesloten,
bijvoorbeeld door een boutje in het uiteinde van de slang te draaien en dit met
een slangklem vast te zetten. Ook de elektromagnetische afslagkleppen zijn niet
meer nodig, aangezien deze carburateurs zo zijn ontworpen dat ze zonder werken.
Opmerking voor het vervangen van de originele Solex bij
Type 3 motoren
Wanneer de carburateur op een Type 3-motor wordt gemonteerd,
past het originele luchtfilter niet meer. In dat geval dient een
sportluchtfilter gemonteerd te worden. Deze is te vinden op het tabblad Aanverwante
artikelen.
Type-3 1600cc motoren en vervangt de Solex: 32 PDSIT-3
Type-4 motoren en vervangt de Solex: 34 PDSIT-3 32-34 PDSIT-3
hoofdsproeier: 130
luchtsproeier: 130
stationairsproeier: 50
venturi: 22
De 1600 cc Type 3-motor is standaard uitgerust met een Solex
32-PDSIT carburateur. De Type 4-motor maakte gebruik van een vergelijkbaar
model, de 34-PDSIT, die later werd aangepast en hernoemd naar 32-34 PDSIT.
Die hier vermelde vervangende carburateur is zo gemaakt dat
ze op beide auto’s past, men gebruikt nu de benaming 32/34 PDSI. Deze
carburateurs zijn niet uitwisselbaar tussen links en rechts, vandaar dat er een
linkse en rechtse variant bestaat, die herkenbaar zijn aan het getal na de type
benaming (2 staat voor links en 3 staat voor rechts).
Opmerking voor het vervangen van de originele Solex bij
Type 4 motoren
Bij vervanging van de originele Solex carburateur op een
Type 4-motor blijft alleen de vacuümslang naar de stroomverdeler behouden. Alle
overige vacuümslangen komen te vervallen en kunnen eenvoudig worden afgesloten,
bijvoorbeeld door een boutje in het uiteinde van de slang te draaien en dit met
een slangklem vast te zetten. Ook de elektromagnetische afslagkleppen zijn niet
meer nodig, aangezien deze carburateurs zo zijn ontworpen dat ze zonder werken.
Opmerking voor het vervangen van de originele Solex bij
Type 3 motoren
Wanneer de carburateur op een Type 3-motor wordt gemonteerd,
past het originele luchtfilter niet meer. In dat geval dient een
sportluchtfilter gemonteerd te worden. Deze is te vinden op het tabblad Aanverwante
artikelen.