Klik hier voor de HANDLEIDING
Specificaties:Lengte: 3 meterDiameter: 18 mmBarst temperatuur: 120 °CGaat 5 jaar meeBrandclassificatie: A,B,C en E
Omschrijving:
De schrik van iedere bezitter van een klassieke Volkswagen
is brand. Je zal maar jaren aan het restaureren zijn geweest en in een oogwenk
niets meer hebben. Al is je Volkswagen nog zo goed verzekerd, je krijgt hem er
niet mee terug en de emotionele waarde is vaak veel hoger dan hetgeen de
verzekering uitkeert. En dan gaan we er vanuit dat de verzekering gaat
uitkeren, stel dat je niets ontvangt!
Voorkomen is beter dan genezen. Met dit automatisch
blussysteem is de kans erg klein dat je motorruimte, of zelfs je complete
wagen, uitbrandt, de eventuele schade blijft beperkt. Je kunt wel een
brandblusser bij de hand hebben maar wat doe je ermee als je niet aanwezig
bent? En al ben je er tijdig bij, de grootste schade is al geleden voordat jij
je brandblusser hebt kunnen hanteren.
Dit automatisch blussysteem wordt in de motorruimte
vastgezet met de inbegrepen tyraps. De lengte van de slang wordt bepaald door
de grootte van de motorruimte. De juiste lengte hebben wij al voor je
uitgezocht, bij iedere slang staat vermeld voor welke Volkswagen deze geschikt
is.
Als er een temperatuur van 120 °C is bereikt, knapt de op
druk gebrachte slang op de plaats waar de hoge temperatuur wordt gemeten, ofwel
boven de brandhaard. Het blusmiddel komt vrij en de brand wordt geblust, de
schade is hierdoor tot een minimum beperkt. Het blusmiddel is niet schadelijk
voor je klassieker en tast het milieu niet aan.
De slang is voorzien van een drukmeter, hoe hoger de
temperatuur des te hoger de druk. Bij een normale motorische bedrijfstemperatuur
zal de meter niet uitslaan. Als de temperatuur in de motorruimte zeer hoog
wordt en de drukmeter het rode gedeelte bereikt, staat de slang op springen.
Bij veel verzekeringen krijg je korting op je premie als er
een brandblussysteem is gemonteerd, als je verzekering dit al niet standaard
vereist. Het systeem dient wel iedere 5 jaar aantoonbaar te worden vervangen,
niet alleen de verzekering zal dit eisen, ook de werking is dan niet meer
gegarandeerd.
Opmerking: Controleer zoals in de installatie instructies
staat vermeld of de drukmeter en de eindstop goed zijn vastgedraaid, sporadisch
komt het wel eens voor dat deze niet goed vastzitten.
Let op : Een Pierburg 2E3 heeft in het onderste deel van de carburateur een voorziening voor het verwarmingselement. Bij deze vervangingscarburateur is daar alleen een leeg gat aanwezig. Dit gat kan geboord en getapt worden om het verwarmingselement te monteren, wat in landen met een koud klimaat (Noord Europa) is aan te raden.
Als je carburateur toe is aan een revisie, kun je overwegen om alle pakkingen en membranen te vervangen, maar je moet dan wel zeker weten dat hiermee het probleem is opgelost. Als er speling is ontstaan op de lucht- en/of gaskleppen zal je het heel anders moeten aanpakken. We bedoelen hiermee dat je de bron van het probleem moet aanpakken, ofwel alle assen voorzien van nieuwe bussen.Aangezien er niet veel VW liefhebbers zijn die deze klus zelf kunnen klaren en het een kostbare zaak wordt als je dit door een gespecialiseerd bedrijf laat uitvoeren, is de keuze voor het aanschaffen van een nieuwe carburateur al snel gemaakt.De hier vermelde 2E3 carburateur vervangt de Pierburg 2E3.