Deze hoofdaslager verstevigingsplaat wordt gemonteerd tussen
het tandwielgedeelte en het schakelhuis van de versnellingsbak en zorgt ervoor
dat het hoofdaslager in alle omstandigheden op zijn plaats blijft.
Tevens helpt het mee met de uitlijning van de tandwielen, ze
maken nu volledig contact, de kans op eventuele problemen hiermee wordt
verminderd. Voor de Kever en Karmann Ghia wordt het met deze plaat ook mogelijk
om een 2-bouts schakelhuis te gebruiken op een versnellingsbak met een 3-bouts
schakelhuis hetgeen vaak wordt toegepast bij het ombouwen.
Montagetip
Als er een achteruitrijlichtschakelaar aanwezig is, raden we
je aan om 1 mm van de schakelbehuizing af te schuren (met schuurpapier op een
glasplaat schuur je het vlak af). De kans is namelijk aanwezig dat door de
tussenkomst van de verstevigingsplaat de achteruitrijschakelaar niet voldoende
wordt ingedrukt, door 1 mm te vlakken loop je dit risico niet.
Vergeet geen vloeibare pakking mee te bestellen.
Bij lekkage van versnellingsbakolie dient deze keerring meestal vervangen te worden. Wacht niet te lang want door versnellingsbakolie kunnen de ophangurbbers aangetast worden!
Het pignonlager wordt opgespannen met een speciale spanmoer, die kan worden hergebruikt mits de schroefdraad in een goede conditie verkeert. Hiervoor is een speciale pignonspanmoer dopsleutel nodig.
Primaire as kogellager in bak.
Kever 8/1960 tot en met 1972.
Karmann Ghia 8/1960 tot en met 1972.
Bus 8/1959 tot en met 7/1967.
Type 3.
Kübel tot en met 1976
Primaire as naaldlager in bak.
Kever 8/1960 tot en met 7/1969.
Karmann Ghia 8/1960 tot en met 7/1969.
Bus 8/1959 tot en met 1968 (219 020 134).
Type 3 tot en met 7/1969
De servo die de koppelingsarm van een half automatische versnellingsbak bedient bevat een membraam.
Dit servo membraan is het hoofdbestanddeel van de servo, een klein scheurtje in het membraan zorgt al voor de nodige koppelingsproblemen. Volkswagen heeft dit deel nooit los verkocht, een volledige nieuwe servo was de enige oplossing, maar wij verkopen dit membraam nu wel los.
Verwijder de metalen band die de servo bijeenhoudt en vervang het membraan, om de servo weer in elkaar te zetten wordt er een schroefbare metalen klem bijgeleverd.