Klik hier voor de HANDLEIDING
Specificaties:Lengte: 3 meterDiameter: 18 mmBarst temperatuur: 120 °CGaat 5 jaar meeBrandclassificatie: A,B,C en E
Omschrijving:
De schrik van iedere bezitter van een klassieke Volkswagen
is brand. Je zal maar jaren aan het restaureren zijn geweest en in een oogwenk
niets meer hebben. Al is je Volkswagen nog zo goed verzekerd, je krijgt hem er
niet mee terug en de emotionele waarde is vaak veel hoger dan hetgeen de
verzekering uitkeert. En dan gaan we er vanuit dat de verzekering gaat
uitkeren, stel dat je niets ontvangt!
Voorkomen is beter dan genezen. Met dit automatisch
blussysteem is de kans erg klein dat je motorruimte, of zelfs je complete
wagen, uitbrandt, de eventuele schade blijft beperkt. Je kunt wel een
brandblusser bij de hand hebben maar wat doe je ermee als je niet aanwezig
bent? En al ben je er tijdig bij, de grootste schade is al geleden voordat jij
je brandblusser hebt kunnen hanteren.
Dit automatisch blussysteem wordt in de motorruimte
vastgezet met de inbegrepen tyraps. De lengte van de slang wordt bepaald door
de grootte van de motorruimte. De juiste lengte hebben wij al voor je
uitgezocht, bij iedere slang staat vermeld voor welke Volkswagen deze geschikt
is.
Als er een temperatuur van 120 °C is bereikt, knapt de op
druk gebrachte slang op de plaats waar de hoge temperatuur wordt gemeten, ofwel
boven de brandhaard. Het blusmiddel komt vrij en de brand wordt geblust, de
schade is hierdoor tot een minimum beperkt. Het blusmiddel is niet schadelijk
voor je klassieker en tast het milieu niet aan.
De slang is voorzien van een drukmeter, hoe hoger de
temperatuur des te hoger de druk. Bij een normale motorische bedrijfstemperatuur
zal de meter niet uitslaan. Als de temperatuur in de motorruimte zeer hoog
wordt en de drukmeter het rode gedeelte bereikt, staat de slang op springen.
Bij veel verzekeringen krijg je korting op je premie als er
een brandblussysteem is gemonteerd, als je verzekering dit al niet standaard
vereist. Het systeem dient wel iedere 5 jaar aantoonbaar te worden vervangen,
niet alleen de verzekering zal dit eisen, ook de werking is dan niet meer
gegarandeerd.
Opmerking: Controleer zoals in de installatie instructies
staat vermeld of de drukmeter en de eindstop goed zijn vastgedraaid, sporadisch
komt het wel eens voor dat deze niet goed vastzitten.
De meest nauwkeurige plaats voor het meten van de olietemperatuur is midden in de olie.
Deze peilstok vervangt de originele peilstok en is voorzien van een temperatuuropnemer. Het voordeel: je meet precies in het midden van de olievoorraad in het carter, hij is dus zeer nauwkeurig. Het nadeel is dat je draden hebt aan je peilstok.
De opnemer kan eventueel ook voor meters van andere merken dan VDO dienen, maar controleer dan wel of je instrument de juiste temperatuur aangeeft. Dit doe je door de opnemer in kokend water te testen, geeft de meter 100ºC aan dan is de combinatie van meter en opnemer perfect.
Gebruik je oude peilstok om de juiste insteekdiepte bepalen, deze peilstok is regelbaar gemaakt voor meerdere modellen.
Voor zowel 6 als 12 volt bruikbaar.
Schroefdraad: M8 / Lengte: 30 mm
Bij de Type 4 motoren wordt de poelie op de naaf vastgezet
met één enkele zelfborgende montagebout.
Kijkend naar het VW nummer zou je denken dat het hier gaat
om een standaard bout, maar dat is het zeker niet. Gebruik alleen deze bout die
aan de door Volkswagen voorgeschreven eisen voldoet!
Hij heeft een vergroot aandrukgedeelte dat is voorzien van
borgtanden. Als de borgtanden van je oude bout nog in een goede conditie
verkeren, mag je hem hergebruiken.
Wil je het zekere voor het onzekere nemen, monteer dan een
nieuwe poeliebout. Je wilt er niet aan denken dat de poelie spontaan loskomt
bij pakweg 100 km per uur.