Wanneer de schroefdraad van de tapeindjes voor het carterdeksel beschadigd is, zullen deze vervangen moeten worden.
Dit is een complete set van 6 stuks, waarvan er één langer is voor de montage van de olie-aanzuigbuis.
Montage is eenvoudig met een inbussleuteltje. Zorg ervoor dat deze tapeindjes diep genoeg zitten, zodat ze de moeren niet blokkeren.
Gebruik borgmiddel bij het monteren, dan draaien de tapeindjes niet los bij volgende olie verversing.
Carterdeksel moeren 6 stuks. Type 1 motoren. Type 3 motoren. CT/CZ motoren
Naast de functie als carterdekselmoer wordt deze dopmoer voor meerdere toepassing gebruikt, ze worden hieronder vermeld. Het totaal benodigd aantal moeren staat tussen haakjes vermeld achter de toepassing.
VW Kevercarterdeksel aan motor (6 )leuning aan zitting voorstoelen t/m juli 1968 (4 )
Karmann Ghiacarterdeksel aan motor (6 )leuning aan zitting voorstoelen vanaf augustus 1968 en later (4 )Spijlbuscarterdeksel aan motor (6 )laadklep slotmechanisme (1 )
Panorama BusType 1 motor carterdeksel aan motor (6 )Bus T25/T3CT/CZ motor carterdeksel aan motor (6 )brancard vastzetter op brancard frame (voorzijde) T25 ambulance (2 )klaptafel aan wand T25/T3 politie- en brandweeruitvoering (2 )
Type 3carterdeksel aan motor (6 )
Kübelcarterdeksel aan motor (6 )
Deze zorgt ervoor dat de motor goed kan opwarmen. Wanneer de olie een temperatuur van ca. 79o C heeft bereikt, wordt de olie doorgestuurd naar de externe oliekoeler. Zo wordt de olie pas gekoeld wanneer dit nodig is. Indien de olie niet naar de koeler loopt, wordt hij terug gepompt naar het carter. Wordt compleet geleverd inclusief aansluitstukken voor olieslangen, slangklemmen en een montagehandleiding.
Bij de aanschaf van een oliedrukmeter heb je ook een opnemer
nodig. Deze opnemer wordt op de plaats van die oliedrukschakelaar gemonteerd.
De VDO en SSP instrumenten worden zonder opnemer geleverd.Je moet hiervoor dus ook een VDO of SSP opnemer gebruiken.Deze opnemer bevat ook een oliedrukschakelaar en kan dus
zonder tussenkomst van een adapter in plaats van de bestaande
oliedrukschakelaar worden gemonteerd.Alleen te gebruiken met een oliedrukmeter met hetzelfde
bereik
Bij de aanschaf van een oliedrukmeter heb je ook een opnemer nodig. Deze opnemer wordt op de plaats van die oliedrukschakelaar gemonteerd.
De VDO en SSP instrumenten worden zonder opnemer geleverd.Je moet hiervoor dus ook een VDO of SSP opnemer gebruiken.Deze opnemer bevat ook een oliedrukschakelaar en kan dus zonder tussenkomst van een adapter in plaats van de bestaande oliedrukschakelaar worden gemonteerd.Alleen te gebruiken met een oliedrukmeter met hetzelfde bereik
Bij de aanschaf van een oliedrukmeter heb je ook een opnemer nodig. Deze opnemer wordt op de plaats van die oliedrukschakelaar gemonteerd.
De VDO en Cronomac instrumenten worden zonder opnemer geleverd.Cronomac maakt gebruik van het VDO binnenwerk, je moet hiervoor dus ook een VDO opnemer gebruiken.
Deze VDO opnemer bevat ook een oliedrukschakelaar en kan dus zonder tussenkomst van een adapter in plaats van de bestaande oliedrukschakelaar worden gemonteerd.
alleen te gebruiken met een oliedrukmeter met hetzelfde bereik
De oliedrukplunjer regelt samen met een veer de druk in je
Volkswagen motor. Bij koude motor houdt hij de druk hoog voor snelle smering;
bij warme motor opent hij een bypass om overdruk te voorkomen. Zo blijft de
motor goed gesmeerd en beschermd.
Originele plunjers slijten na verloop van tijd, kunnen
vastlopen en verliezen hiermee hun werking. Deze nieuwe plunjer is gemaakt van
slijtvast roestvast staal (RVS),waardoor hij aanzienlijk beter bestand is tegen
slijtage, vuil, corrosie en vervorming. Dit garandeert een constante werking en
verlengt de levensduur van je motor.
Om de plunjer zonder te beschadigen uit het motorcarter te
trekken, is hiervoor een speciaal stuk gereedschap leverbaar.
⚠️ Let op: Dit is een plunjer in
standaardmaat (dus geen overmaat). Meet je oude plunjer goed na om zeker te
weten dat het carter niet eerder is aangepast of opgeboord, waarbij mogelijk
een overmaatse plunjer is geplaatst.
Diameter: 15.5 mm / Lengte: 62.3 mm
De juiste oliedruk is essentieel voor iedere motor. De olie
zorgt niet alleen voor smering, maar helpt ook bij het regelen van de
motortemperatuur. De oliepomp bouwt druk op, maar die moet binnen veilige
grenzen blijven. Daarvoor zorgt de oliedrukveer of veren.
De oliedrukveren werken dus als drukregelventielen en
slijten na verloop van tijd. Controleer ze goed en vergelijk ze met de
originele VW-specificaties:
Onderzijde carter: 11.1 kg bij 23,4 mm
Zijkant carter: 3.0 kg bij 21 mm
Vallen deze ze buiten deze waarden, wat bij het merendeel
van de motoren het geval zal zijn, dan is vervanging noodzakelijk.
Schroefdraadmaat: M22 x 1.5Sleutelmaat: 10 mmMateriaal: AluminumGewicht: 19 gram
De oliedrukplunjer, die door een veer op spanning wordt
gehouden, bevindt zich achter een vrij grote sluitschroef aan de onderzijde van
het carter. Bij de Type 1- en Type 3-motoren tot en met juli 1969 is slechts
één plunjer aanwezig, schuin onder de oliepomp. Vanaf dat moment werd dit
gewijzigd naar twee plunjers, waarbij de tweede aan de vliegwielzijde is
geplaatst.
Bij de CT/CZ, Type-4 en Waterboxer motoren is opnieuw
slechts één plunjer aanwezig, eveneens schuin onder de oliepomp. Deze
uitvoering is bovendien aanzienlijk lichter: 19 gram in plaats van 54 gram bij
het originele exemplaar, en vervaardigd uit aluminium in plaats van staal ofwel
een kwalitatief zeer hoogwaardige verbetering.
Volkswagen koos destijds voor een sluitschroef met een brede
sleufkop, waarvoor een zeer grote schroevendraaier nodig is. Goed gereedschap
is hierbij essentieel, vooral bij het demonteren van deze schroef. Helaas
proberen velen dit met een te kleine schroevendraaier, met als gevolg dat de
sleuf beschadigd raakt.
Beide uitvoeringen zijn voorzien van een inbus-aansluiting.
Gedoe met het zoeken naar een passende schroevendraaier behoort daarmee tot het
verleden. Met een 10 mm inbussleutel, die vrijwel iedereen in zijn
gereedschapskist heeft, draai je de schroef moeiteloos in en uit het carter.
⚠️ Vergeet niet de pakkingsring
mee te bestellen, deze wordt niet standaard meegeleverd en is te vinden bij de
aanverwante artikelen
Oliekoeler (competition) kit, 24 platen, met sandwich adapter voor Type 4 motoren. De Sandwich adaptor heeft een veerklep voor ontlasting bij koude start.
Oliekoeler (competition) en ventilator, 72 platen, 12 Volt
This is really cool! EMPI's ultra rugged & efficient 72 stacked plate competition cooler just got better. Now available with a 12V electric fan. Instructions and hardware for mounting fan to cooler are included. Use with an On/Off switch or with an electronic or inline thermostat for worry free operation. This cooler is fitted with 1/2" (NPT) female pipe thread fittings. Make sure to use 1/2" (NPT) male pipe thread fittings when mating a fitting to this cooler. Mounting Dampers are recommended.